Creatieve kliederworkshops voor (groot)ouder en kind. Ga samen op ontdekkingsreis en laat jullie zintuigen prikkelen.

Samen of gezellig met uw (klein)kind, neefje/nichtje, vriendje/vriendinnetje creatief experimenteren, kliederen en even goed vies worden. Hoe leuk is dat?! Voor sommigen heel normaal, maar voor andere kinderen een hele leuke uitdaging! Samen plezier maken staat voorop! 

Het minilab bestaat uit sensopathisch spel, oftewel spel dat geen gericht doel kent en waarbij de zintuigen voelen, zien, horen en ruiken centraal staan. Klinkt gek, maar juist doelloos bewegend bezig zijn zonder vooraf opgestelde eisen heeft een ontspannende uitwerking op kinderen en erg belangrijk voor hun ontwikkeling. Wist je dat sensopathisch spel ook het zelfvertrouwen van kinderen kan vergroten en dat het helpt bij het verwerken van emoties, gebeurtenissen en/of gedachten. 

Tijdens het minilab is veel ruimte voor creativiteit, waarbij de kinderen volop mogen experimenteren. Dit alles in een veilige omgeving met hun ouder. Als kinderen creativiteit ontwikkelen zijn ze beter in staat om ideeën te ontwikkelen of problemen op te lossen alleen of samen.  

Hoe ziet een Minilab eruit?

Een Minilab duurt één uur en is onder begeleiding van een docent.

Bij binnenkomst mogen de kinderen een plekje uitzoeken om samen te gaan zitten. De (groot)ouder krijgt een lekker kopje koffie/thee aangeboden. Als alle kinderen aanwezig zijn, gaan we beginnen. Eerst zegt de docent ieder kind persoonlijk gedag. Goede(morgen/middag) Kaylee, leuk dat je er bent. Soms worden kinderen een beetje verlegen en soms zeggen ze al gedag terug. Niets moet alles mag, zwaaien is ook goed. Als de docent iedereen gedag heeft gezegd, legt de docent uit wat de bedoeling is. De docent deelt de schorten uit. Als alle kinderen het schort aan hebben komen ze rond de tafels staan. Er ligt namelijk een kleed over de tafel. Dit doen wij omdat de kliedertafel erg verleidelijk is om meteen mee te spelen. Dan tellen we tot 3 en samen doen we het kleed omhoog. Nu kan het ontdekken, experimenteren en kliederen beginnen. Samen of alleen gaat het kind op ontdekkingsreis. Niets moet alles mag! Sommige kinderen gaan er meteen vol in en andere zijn wat voorzichtiger. Geen probleem, als een kind ook even geen zin heeft is dat ook goed. 

Tijdens het kliederen ligt er soms een kliederknutsel klaar, die jullie samen kunnen maken. Deze mogen jullie dan meenemen naar huis. Bij het kliederknutselen is het vooral de bedoeling dat de kinderen de “leiding” hebben. Dit is vaak voor de (groot)ouder een uitdaging! Het is de bedoeling dat het een kliederknutsel van het kind wordt en niet van de ouder. Het gaat vooral om het plezier bij het kliederknutselen, er hoeft niets “moois” gemaakt te worden. Het proces is belangrijker dan het resultaat. Kliederknutselen is een activiteit die vaak bestaat uit decoratieve werken met verschillende materialen. Kinderen leren al op zeer jonge leeftijd knutselen. Op die manier trainen ze hun motorische vaardigheden en kunnen ze hun creativiteit uiten.

Tijdens het kliederen krijgen de kinderen een bekertje drinken, vaak is dit water. Ook krijgen ze nog een lekker doosje rozijntjes. De laatste 5 á 10 minuten gaan we nog lekker even dansen. Daarna is de workshop afgelopen.

We werken in blokken van 4 á 5 weken, op woensdagsochtend en om de week op vrijdagochtend van 9.00u tot 10.00u. Elk blok heeft een eigen thema. Tijdens het blok gaan de kinderen op hun eigen ontdekkingsreis!

Samen met je vriendjes kliederen
Samen knutselen
Samenwerken